HL170291.jpg

Hilde Tuinstra

Kun je iets over je theatrale achtergrond vertellen?

Ik begon met toneelspelen door een enthousiaste leraar Nederlands op de middelbare school in Groningen. Hierna ging ik in Utrecht en Berlijn theaterwetenschappen studeren. Nadat ik met veel plezier werkte bij twee Duitse gezelschappen wilde ik graag eigen voorstellingen maken. En zo kwam ik terecht op de Regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten. Hier leerde ik naast locatietheater (buiten de theaterzaal) ook muziektheater en werd ik fan van Orkater, Alex van Warmerdam en de Warme Winkel.

Kun je iets vertellen over de manier waarop je lesgeeft?

Spelplezier, humor en het verdedigen van je rol staan in mijn lesmethode centraal - de kinderen mogen hun rol zelf kleur geven en ik ben er om hen daarin te coachen. Ik leer ze om zelfbewust op het podium te staan, hun energie goed te verdelen en om hun tekst en fysieke spel écht bij het publiek te laten aankomen.
Waarom zou iemand voor jou als docent kiezen?
Ik geef aan heel diverse kinderen van verschillende leeftijden les en weet goed in te schatten wat elk kind tijdens het oefenen nodig heeft. Daarnaast ben ik een echte motivator: de kinderen ervaren bij mij plezier, uitdaging en worden iedere les zekerder in hun speltechniek en hun rol.

Wat doe je buiten de muziekschool?

Ik ben naast theaterdocent ook theatermaker - met mijn eigen stichting ‘Shift Happens’ maak ik locatietheater voorstellingen (theater buiten de klassieke theaterzaal) voor volwassenen op theaterfestivals. Daarnaast geef ik ook les op jeugdtheaterschool Zuidoost en de Amsterdamse Jeugdtheaterschool en soms op middelbare scholen en basisscholen buitenschoolse theaterlessen. En ik werk af en toe voor het Concertgemaal, een bijzondere concertlocatie in Amsterdam Noord.

Waarom geef je graag les?

Als docent vind ik het geweldig om mijn leerlingen spelplezier te laten ervaren: dat je je even verplaatst in een rol of personage en daar helemaal in op mag gaan. Ik vind het mooi als leerlingen snappen wat hun doel is binnen de scene en wat we met dit verhaal aan het publiek willen vertellen. Met de juiste speltechniek kunnen ze hun mooie boodschap met veel humor en plezier laten zien. Ik ben er om hen daarin te ondersteunen.

Wat is je favoriete muziekstuk of nummer?

Ik heb een heel brede muzieksmaak, dus dat is een moeilijke vraag.. Ik luister op dit moment veel naar Swingmuziek uit de jaren ‘20 en ‘30 uit de vorige eeuw, bijvoorbeeld van Ella Fitzgerald of Louis Armstrong, van hun liedjes als ‘Sunny Side of the Street’ of ‘Goody Goody’ word ik enorm vrolijk. Op deze muziek dans ik ook tijdens mijn Lindyhop danslessen. Vaak speelt er op dansavonden een live bigband mee met blazers, toetsenist, bassist en zanger(es). Live muziek met dansen en zingen vind ik te gek, vandaar dat ik muziektheater ook zo leuk vind.

Wat is je leukste herinnering aan een leerling?


Ik heb eens een heel stoer meisje in mijn spelles gehad die in het begin vaak blokkeerde of zich niet kwetsbaar durfde op te stellen. Halverwege het jaar werkten we met ‘spoken word’ en tekstschrijven. Ineens merkte zij dat ze heel goed was in tekst en liedjes schrijven. Ze bloeide helemaal op en stond aan het eind van het jaar helemaal alleen op het podium enorm oprecht en zelfverzekerd haar verhaal te vertellen voor het publiek. Iedereen was ontroerd. Ik gloeide van trots, omdat ik zag dat ze al die tijd al iets bijzonders verborg dat nu eindelijk naar boven kwam dankzij haar eigen harde werk en een tikkeltje coaching.

Wanneer word je écht gelukkig van je werk als muziekdocent?


Ik word heel erg blij als leerlingen lekker los durven te gaan in de les en durven te experimenteren met hun creatieve ideeën. Ik vind het geweldig als ik leerlingen zie groeien in hun houding en hun plezier op het podium!