Ik ben begonnen met vioolspelen toen ik vijf jaar oud was. Eigenlijk wilde ik al beginnen toen ik drie jaar was, na het zien van een violiste op TV, maar dat kon toen nog niet op de muziekschool in Den Helder. Mijn ouders hadden allebei wel een instrument gespeeld toen ze jong waren, maar waren daar ook weer vrij vroeg mee gestopt. Ik wist echter al snel dat ik wél verder wilde in de muziek. Ik heb negen jaar vioolles gehad op de muziekschool in Den Helder en deed in dat laatste jaar mee aan het Prinses Christina Concours. Ik had geen prijs gewonnen, maar mijn toekomstige leraar had me gezien en gevraagd of ik auditie wilde doen voor de Jong Talent klas van het Conservatorium van Amsterdam. Dat deed ik en werd aangenomen. Toen was ik inmiddels 13 jaar. Toen ik 17 was deed ik auditie voor de Bachelor opleiding aan het Conservatorium en werd aangenomen. Inmiddels heb ik mijn Bachelor diploma en doe ik nu Master. Ik heb veel masterclasses gevolgd bij hele goede en bekende klassieke violisten en heb ik veel concerten gegeven in binnen- en buitenland, bijv. Mexico, Duitsland, Spanje en Oostenrijk. Ondanks dat mijn opleiding gericht is op klassieke muziek, houd ik van veel soorten muziek. Ik houd ook erg van bijv. pop, jazz, Flamenco/Spaanse muziek en rockmuziek.
Voor mij is samenspelen een belangrijk aspect tijdens het leren bespelen van een instrument. Het brengt leerlingen samen en kan een grote stimulans zijn. Het kan het enthousiasme voor muziek maken versterken, inspireren en ook meer inzichten geven in de muziek die ze spelen. Niet alleen het spelen met elkaar, maar ook het spelen vóór elkaar kan enorm helpen. Het kijken en luisteren naar andere leerlingen zorgt ervoor dat ze ook anders naar zichzelf gaan luisteren. Daarom speel ik zelf ook mee met de leerlingen, op de viool of piano, en speel stukken ook voor, om wat ik probeer over te brengen zo duidelijk mogelijk te maken.
Ieder kind is anders en ieder kind heeft ook een ander doel. Hierdoor pas ik mijn ambitie aan aan de ambitie van het kind. Dat wil niet zeggen dat een kind die voor zijn plezier muziek maakt, minder goed hoeft te oefenen, omdat het zijn of haar doel niet is een professionele violist te worden. Ik heb wel basis eisen: vals blijft vals, dat is voor iedereen hetzelfde. Ik stel in die zin wel hoge eisen, omdat ik wil dat het niveau van mijn leerlingen goed is en dat ze goed luisteren, zowel naar zichzelf als naar elkaar, maar of ze een professionele violist willen worden of niet, dat maakt me helemaal niets uit. In die zin ben ik flexibel. Ik werk met mijn leerlingen dus wel naar een doel toe. Er moet wel verbetering te zien en te horen zijn, natuurlijk. Maar dat alles neemt niet weg dat het plezier in het vioolspelen uiteindelijk het belangrijkste aspect van het leren is! De stukken die ik gebruik voor de lessen zijn zowel klassieke als pop of wereldmuziek stukken. Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen van verschillende muzieksoorten iets meekrijgen en ervan leren.
Omdat ze een lerares krijgen met een passie voor de viool en muziek in het algemeen. Zoals ik hierboven al schreef, is voor mij het plezier tijdens het muziek maken erg belangrijk en zoek ik naar manieren om de kinderen te leren hun gevoel te kunnen uiten met muziek. Ook sta ik open om stukken van alle muziekgenres te gebruiken voor de les en hoop ik een voorbeeld te zijn, omdat (wat veel mensen wellicht denken over viool) viool niet alleen een instrument is voor “oudere” mensen en dat het zeker wel cool en gaaf is om viool te spelen!
Naast lesgeven, treed ik veel op. Ik heb een viool – orgel duo samen met mijn vriend en we treden regelmatig op in Nederland en in het buitenland. Verder, zoals hierboven ook staat, studeer ik nog aan het Conservatorium voor mijn Master. Wat ik ook erg leuk vind om te doen, is het arrangeren van stukken voor andere instrumentale bezettingen. Dit kunnen popliedjes zijn, maar ook al klassieke stukken die oorspronkelijk voor andere instrumenten zijn geschreven en die tover ik dan om tot stukken voor viool en orgel, bijvoorbeeld. Naast muziek heb ik ook andere hobby’s, zoals schetsen, schilderen, schrijven en fotografie.
Ik vind het geweldig om kinderen enthousiast te zien over de viool als instrument en over muziek. Het is mooi om de tevredenheid bij de kinderen te zien als er iets lukt en het geeft mij veel voldoening als ik ze met een technisch of muzikaal probleem kan helpen en ze weer een stapje verder breng. Maar vooral vind ik het erg leuk om mijn passie voor de viool over te brengen op de kinderen. En als dat alleen al een beetje lukt, maakt dat me erg blij.
Als een leerling met een stralende glimlach of met plezier of zelfverzekerdheid staat te spelen, zowel in de les als op het podium. Het maakt me ook gelukkig als ik mijn leerlingen helemaal in een stuk op zie gaan, omdat ze het zo mooi of gaaf vinden om te spelen.