kleintjes.jpg

Marion van Wattingen

“Ik word gelukkig als ik zie hoe graag de kinderen naar mijn les komen.”

Kun je iets over je muzikale achtergrond vertellen?

Op mijn elfde begon ik met pianoles. Een aantal jaar later besloot ik na twee jaar vooropleiding op het Muzieklyceum in Zwolle, om me te richten op het onderwijs. Ik specialiseerde me in het geven van muziekles aan jonge kinderen op de basisschool. Verder heb ik mezelf wat accordeon en gitaar aangeleerd en speel ik blokfluit, geleerd op de Pabo. Toen ik in aanraking kwam met peutermuziek, ben ik me daarin gaan specialiseren. Ik heb ook nog een enkele kleutergroep op de muziekschool.

Kun je iets vertellen over de manier waarop je lesgeeft?

De peuterlessen zijn samen met de ouders, waarin de wisselwerking tussen ouder en kind heel belangrijk is. De groepen bestaan uit ongeveer tien kinderen met elk één ouder.

Ik stel zelf mijn lessen samen, waarvoor ik uit verschillende methodes put, uit liedbundels en mijn eigen inspiratie. De les van vijftig minuten bestaat uit veel zingen, bewegen en improviseren op kleine instrumentjes. Ik houd altijd rekening met de ontwikkelingsfases van de kinderen.
Ook geef ik de cursus ‘spelen met muziekinstrumenten’ waarbij de peuters al kennismaken met 'echte' instrumenten en waarbij het spelelement een grote rol speelt.

Waarom zou iemand voor jou als docent kiezen?

Wat mij onderscheidt, is dat ik met passie en veel energie met hele jonge kinderen werk (vanaf anderhalf jaar). Ik wil de kinderen het plezier van muziek maken laten ervaren. Ik merk dat zowel ouders als kinderen zich heel erg op hun gemak voelen bij mij en ze zien dat ik dit werk met enorm veel plezier doe.

Wat doe je buiten de muziekschool?

Ik speel quatre-mains (twee personen spelen op één piano) en ben aangesloten bij een quatre-mains-groep waarmee ik regelmatig optreed. Ook begeleid ik een koor in Amsterdam Noord. Verder doe ik aan moderne dans en speel wat accordeon en Afrikaanse drums. Naast muziek houd ik erg van tuinieren en reizen.

Waarom geef je graag les?

Ik vind het erg leuk om met jonge kinderen te werken en vind het belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen met muziek in aanraking komen: ik ben ervan overtuigd dat muziek een belangrijke bijdrage levert aan hun ontwikkeling, zowel op muzikaal gebied alsook emotioneel, intellectueel, motorisch en zintuigelijk. Ook het contact met de ouders en de wisselwerking te zien tussen ouder en kind, is heel interessant.

Wat is je favoriete muziekstuk of nummer?

Moeilijk om daarin een keuze te maken. Ik houd van klassiek, met name pianomuziek, maar ook van wereldmuziek en goede popmuziek. Eén van mijn favoriete pianostukken is Canto Ostinato van Simeon ten Holt. In de wereldmuziek hou ik van de stijl van de Amsterdam Klezmerband en in de popmuziek is Muse mijn favoriet met vele nummers.

Wat is je leukste herinnering aan een leerling?

Dat zijn er meerdere, maar een grappige is toen een ouder me een foto van haar kind liet zien dat mij thuis nadeed en op een snijboon aan het ‘fluiten’ was.

Wanneer word je écht gelukkig van je werk als muziekdocent?

Echt gelukkig word ik als ik van ouders hoor, en aan kinderen zie, hoe graag ze naar muziekles komen en er thuis elke dag naar vragen. Ook de spontane knuffels die ik regelmatig van de kinderen krijg maken me blij.

Opleiding

Pabo, derdegraads Gehrels Muziek, Docent Muziek op Schoot