Mirjam Rietberg

mrietberg@manoord.nl

Kun je iets over je muzikale achtergrond vertellen?

Op zevenjarige leeftijd ontdekte ik dat harp spelen het leukste is wat er bestaat. Op de muziekschool in Zaandam deed ik met veel plezier en enthousiasme mee aan alle samenspelprojecten en concoursen.
Toen mijn geweldige harpdocente daar (Gertru Smit) mij vertelde dat je ook muziek kon studeren en van harpspelen je beroep kon maken en dat dat wellicht wel iets voor mij zou kunnen zijn wist ik meteen wat ik wilde worden.

Na de muziekschool in Zaandam studeerde ik sinds 1996 aan het Conservatorium van Amsterdam bij Erika Waardenburg, en behaalde daar mijn bachelor en Mastersdiploma.
In 2005/2006 heb ik met behulp van het Prins Bernard Cultuurfonds een half jaar gestudeerd bij Jana Bouskova aan de Academy of Performing Arts in Praag.
In 2007 heb ik gestudeerd bij de beroemde Jazz harpist Park Stickney aan het conservatorium van Rotterdam.
En op dit moment volg ik de opleiding harptherapie, een soort muziektherapie met behulp van de harp, en bedoeld om o.a. het welzijn van patienten en de sfeer in ziekenhuizen te verbeteren.

Kun je iets vertellen over de manier waarop je lesgeeft?

Ik ben zelf klassiek geschoold, heb na de studie ook veel op de Ierse manier les genomen (alles op het gehoor) en ben nu veel met improviseren bezig.
In het lesgeven neem ik al deze dingen mee. We oefenen op het gehoor, leren waar de noten zitten, hoe de vingers staan en nog veel meer, maar altijd op een creatieve manier.
Een oefening wordt een mooi lied, uit een improvisatie komt een mooie compositie.

Waarom zou iemand voor jou als docent kiezen?

Omdat het spelplezier en de creativiteit van de leerling voorop staan. Lekker muziek maken en ontdekken wat je als leerling het mooiste en leukste vindt en wat er allemaal kan op de harp.

Wat doe je buiten de muziekschool?

Ik ben één van de weinigen ter wereld die de mogelijkheden van de moderne chromatische harp aan het bestuderen is. Op YouTube kun je daar video's van zien.
Verder treed ik vaak op met mijn ensembles:
Het MirAnDa Trio, sinds 2004. Een ensemble met sopraan (Anna Azernikova), fluit (Dasha Beltiukova) en harp. Wij spelen naast bekendere Franse en Russische composities ook onbekende klassieke werken uit Nederland, Wit-Rusland en Argentinie.
We hebben twee CD's opgenomen: 'Theatre' in 2008 en 'Gitana' in 2014.
Merain, sinds 2010. Met zang (Mieke Manschot), viool (Sandra Wallner) en harp. Wij spelen klassieke en traditionele muziek uit Schotland, Wales, Engeland en Ierland. We hebben in 2012 een CD opgenomen getiteld 'Celtic Christmas' en in 2015 is de CD 'Irish Treasures' uitgekomen.
In 2018 hebben we "A Celtic & Colourful Christmas" opgenomen. Www.meraintrio.com

Waarom geef je graag les?

Omdat het heel fijn is om anderen het plezier in muziek maken mee te geven. Omdat muziek maken goed en gezond is voor jong en oud.
Omdat het mij zelf als muzikant steeds weer leert hoe waardevol mooie muziek is ongeacht het niveau of de moeilijkheid van een stuk.
Daarnaast ben je nooit klaar met nieuwe dingen leren en aanleren en krijg je elke keer weer nieuwe ideeën door alle verschillende leerlingen wat het lesgeven tot een creatief proces maakt.
Lesgeven houdt mij dus zelf ook bij de les.

Wat is je favoriete muziekstuk of nummer?

Ik houd van jazz, bijvoorbeeld zangeres Miriam Aida vind ik erg mooi. En van klassiek, vooral grote orkestwerken van Strawinsky zoals de Vuurvogel.
Maar het allermooist vind ik op dit moment de muziek van L'Arpeggiata, een barok ensemble met wonderschone arrangementen en klanken.

Wat is je leukste herinnering aan een leerling?

Dat een terloopse vraag 'zou je eventjes mijn assistent willen zijn op de Open Dag?' aan een 2de jaarsleerling uitmondt in ongeveer 3 uur lang op de gang onophoudelijk harpspelen, zal ik niet snel vergeten.
Je orkest stuk oefenen met het raam open en erachter komen dat het het lievelingsnummer is van je zieke buurman die er nog heerlijk van heeft kunnen genieten vind ik ook een mooi verhaal.

Wanneer word je écht gelukkig van je werk als muziekdocent?

Als je ziet dat een leerling plezier heeft, dat staat natuurlijk op 1, als een leerling zichzelf dan ook kan laten gaan en vertrouwen heeft in haar/zijn eigen kunnen is het helemaal geweldig!